czwartek, 9 lipca 2015

Z cyklu: robimy przetwory


Kucharz ze mnie raczej marny, nie lubię gotować po prostu... nie lubię bo i nie umiem, nie miał mnie kto nauczyć... moja mama gotuje, ale od lat te same potrawy, wielu rzeczy spróbowałam dopiero będąc dorosłą osobą, gdzieś u znajomych, czy teściów... u nas nie było jakiegoś takiego kultu gotowania, celebrowania, w kuchni była mama która wiecznie narzekała, że nikt jej nie pomaga, a jak już ktoś chciał, to „idź mi stąd, bo przeszkadzasz” :D babcia jedna za granicą, gotowała po amerykańsku czyli z proszku, babcia druga gotowała bo musiała... tak naprawdę moja tęsknota za tą sielskością, wiejskością wynika chyba z tego, że tego nie miałam... nie pamiętam z dzieciństwa zapachu świeżo upieczonego chleba czy ciasta z rabarbarem w babcinej kuchni czy też słoiczków z przetworami... właściwie to wieś mam teraz, wprawdzie bez drewnianego domku i ogródka z białym płotkiem, ale jednak... jak tylko przychodzą wakacje i mam odrobinę wolnego, zamieniam się w taką mamo-babcię i smażę konfitury, robię ogórki małosolne czy kompoty, przynoszę z bazarku całe naręcza świeżych warzyw i coś tam kombinuję ;) bo to co lubię najbardziej robić w kuchni to przetwory, zarówno owocowe, jak i warzywne, uwielbiam zapełniać spiżarnię... no dobra moją namiastkę spiżarni... zapełniać, a potem zimą wyjmować, konsumować, wspominać i tęsknić za latem :)








 Przepisy na przetwory pochodzą z internetu:

moje fotki oczywiście wykonane nadal marnym aparatem w telefonie :/

Domowa konfitura z truskawek
- 1 kg truskawek, 80 dag cukru, 2 laski wanilii, sok z jednaj cytryny.
Truskawki wkładamy na sito i dokładnie płuczemy pod bieżącą wodą. Dobrze osączamy a gdy już są suche, usuwamy z nich szypułki.
Większe owoce pokrój na połówki a następnie wszystkie truskawki umieść w rondlu, zasyp cukrem i odstaw na całą noc, aby puściły sok.
Następnego dnia truskawki zagotuj, dodaj sok z cytryny. Odstaw na 12 godzin. Następnego dnia odlej sok i gotuj go na małym ogniu ok. 40 minut.
Do soku dodaj truskawki oraz laski wanilii. Gotuj jeszcze 10 minut. Konfiturę przełóż do wyparzonych słoików. Szczelnie zakręć. Pozostaw do ostygnięcia.
 http://jaga-babciaradzico.blogspot.com/2012/06/domowa-konfitura-z-truskawek.html



 
Szampan z kwiatów bzu czarnego

  • 5 dużych baldachów kwiatów czarnego bzu
  • 0,5 kg cukru
  • 1 cytryna
  • 5 litrów wody

Baldachy kwiatów włożyłam do dużego garnka, dorzuciłam pokrojoną w plastry pomarańczę (cytryn akurat nie miałam), dosypałam cukier i zalałam wodą mineralną. Garnek przykryłam pokrywką i zostawiłam na 8 dni w chłodnym miejscu. Po tym czasie napój należy przecedzić i raczyć się nim, schłodzonym w upalne dni. Dlaczego szampan? Powstały napój jest lekko gazowany, a barwą i smakiem mocno przypomina prawdziwy szampan, chociaż nie zawiera alkoholu. Doskonały na lato! Napój przechowujemy szczelnie zakręcony aby nie uleciał gaz w lodówce. Można go także zamrozić. Bardzo ważne jest, aby baldachy zbierać w pełni kwitnienia z miejsc słonecznych i nie narażonych na duże zanieczyszczenie powietrza. Na płatkach kwiatów bytują komórki dzikich drożdży, które przeprowadzą fermentację naszego szampana. Jeśli będzie ich dużo, wyjdzie nam najpyszniejszy napój pod słońcem! 
 http://bez-ogrodek-blog.blogspot.com/2013/05/kwiaty-czarnego-bzu-na-5-sposobow.html

przepisu na ogórki małosolne nie wrzucam, bo przecież każdy jakiś zna ;)



przetworowo pozdrawiam
July
 

4 komentarze:

  1. Takie własne przetwory są najlepsiejsze na świecie ;) Ja w zeszłym roku trochę porobiłam. W tym jeszcze czasu nie było, ale przecież szczyt przetworowego sezonu właśnie nadchodzi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie w zeszłym roku nie zrobiłam nic, bo urlop mi w październiku wypadł i taka bieda była zimą, że teraz zaczęłam wcześniej. Ale jeszcze będzie się działo :)

      Usuń
  2. Szampan z czaenego bzu mnie rozwalił ;) Zrobię za rok, bo teraz już niestety po bzie - i po zapachu, niestety :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w przyszłym roku zrobię więcej :) zresztą w tym roku też mi już nieco owoców umknęło sprzed nosa

      Usuń